Primul pas pentru înmatricularea la Oficiul Național Registrul Comerțului a unei societăți comerciale cu răspundere limitată (SRL) este verificarea disponibilității denumirii firmei și rezervarea ei. Acest lucru se poate face la ghișeele județene ale Registrului Comerțului sau online la adresa https://portal.onrc.ro/. Taxele percepute pentru rezervarea denumirii sunt în sumă de 72 lei la care se pot adăuga taxe poștale sau de curierat dacă este cazul.
Al doilea pas este identificarea spațiului cu destinatie de sediu social. Dacă spațiul se află într-o clădire cu destinație rezidențială (bloc de locuințe) va fi nevoie de avizul vecinilor locatari pentru a înregistra în locație sediul social. Dacă la adresă există asociație de proprietari este nevoie și de viza acesteia. Documentele în baza cărora se înregistrează sediul pot fi, după caz: acte de identitate sau certificat de înmatriculare proprietari; contract vânzare cumpărare imobil sau teren; autorizație de construire; proces verbal la recepția lucrărilor; contract de închiriere și/sau închiriere etc.
Al treilea pas este generarea documentelor specifice: actul constitutiv al societății; cerere de înregistrare; declarații cu privire la activitățile ce vor fi desfășurate; opțiuni cu privire la vectorul fiscal al societății; specimene de semnatură pentru administratori și declarații de acceptare în mod expres a mandatului de administrator; declarații de asociați; procuri notariale. Aceste documente se pot realiza în diferite moduri, unele pe cont propriu, altele la notar, la avocat iar unele chiar la RegistrulComertului. Pentru asociații persoană juridică se realizează hotărâre a asociaților care demonstrează intenția de asociere în noua societate.
Al patrulea pas este depunerea capitalului social la o bancă comercială. Documentele necesare sunt rezervarea de denumire, actul constitutiv, împuternicire, acte de identitate sau certificate de înmatriculare ale asociatilor. Capitalul social minim este 200 lei.
Pasul al cincilea, depunerea documentelor la Registrul Comerțului se poate realiza la ghișeu sau online. Pentru depunerea online este nevoie de semnătură electronică pentru toate documentele. Taxele la Registrul Comerțului încep de la circa 480 lei pentru o firmă cu asociat si administrator unic, persoană fizică cetățean român.
După depunere este necesar să se urmărească evoluția dosarului pentru că pot apărea observații care trebuie rezolvate pentru ca dosarul să fie admis. Acest lucru se poate întâmpla chiar dacă dosarul a fost depus la ghișeu.
Dacă totul este în regulă sau observațiile sunt rezolvate în timp util, dosarul se elibereaza în 3 zile lucrătoare. Altfel, el este amânat de maxim 2 ori de către referenții de la Registrul Comerțului, cu câte 2 săptămâni. Dacă un dosar a fost amânat cu 2 săptămâni și între timp s-au rezolvat observațiile care au dus la amânare, se poate face o solicitare pentru preschimbarea termenului de soluționare într-o dată cât mai apropiată. De regulă o astfel de solicitare duce la soluționarea în 2-3 zile de la data cererii.
Pentru ridicarea de la ghișeu a documentelor nou înființatei societăți este necesar numarul dosarului, act de identitate și împuternicire daca este cazul.