Deoarece o parte a serviciilor oferite de AZ-Contabilitate sunt destinate si persoanelor fizice autorizate care sunt deja infiintate sau in curs de infiintare, astazi va vom prezenta principalii pasi care trebuie urmati in ceea ce priveste procedura de infiintare a unei Persoane Fizice Autorizate.
Cine poate fi PFA?
Potrivit OUG nr. 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale, pot deveni persoane fizice autorizate orice cetateni romani sau ai unor state membre UE, care au implinit 18 ani, nu au savarsit infractiuni economice si au pregatire profesionala in domeniul in care vor sa fie autorizati.
De asemenea, solicitantul trebuie sa aiba un sediu profesional asupra caruia sa detina un drept de folosinta si sa declare, pe propria raspundere, ca indeplineste conditiile de functionare din punct de vedere al legislatiei din domeniile sanitar, sanitar-veterinar, protectia mediului si protectia muncii.
Care este procedura de infiintare?
Pentru a putea deveni PFA, solicitantul trebuie sa urmeze mai multi pasi.
In primul rand, trebuie sa verifice disponibilitatea si sa rezerve denumirea sub care va functiona ca PFA.
Conform art. 31 din Legea nr. 26/1990 privind Registrul Comertului, denumirea unei PFA se compune din numele solicitantului scris in intregime sau din nume si initiala prenumelui. Totusi, legea permite adaugarea la denumire a unei expresii sau sintagme care face referire la activitatea desfasurata sau calificarea persoanei autorizate ( de exemplu – electrician, traducator, etc.)
Pentru a putea rezerva o denumire, va sunt necesare urmatoarele documente: o cerere de verificare disponibilitate si/sau rezervare firma, o fotocopie a actului de identitate si dovada ca ati achitat taxa de registru.
Documentele se depun la ghiseul Oficiului Registrului Comertului (ORC) sau se pot transmite prin posta ori in format electronic, caz in care este nevoie de semnatura electronica extinsa.
Dovada verificarii disponibilitatii si rezervarii firmei se obtine in general in aproximativ 2 ore de la depunerea cererii.
Urmatorul pas pentru infiintarea unui PFA il reprezinta alegerea domeniului principal si a domeniilor secundare de activitate si identificare codurilor CAEN care corespund acestora.
Apoi, este necesara identificarea spatiului pentru stabilirea sediului profesional (proprietate/drept de utilizare), iar in cazul in care sediul profesional este intr-un bloc de locuinte, trebuie sa obtineti acordul asociatiei de proprietari si al vecinilor.
Actele necesare
Odata indeplinite toate aceste formalitati, solicitantul va intocmi un dosar pe care il va depune la ghiseul ORC in raza caruia persoana fizica autorizata isi stabileste sediul profesional. Acesta va fi un dosar cu sina si va contine, potrivit datelor ONRC, urmatoarele documente:
1. Cererea de inregistrare in registrul comertului si de autorizare a functionarii si anexa nr. 1 referitor la inregistrarea fiscala, ambele in original;
2. Dovada verificarii disponibilitatii si rezervarii firmei (original);
3. Carte de identitate sau pasaport (fotocopie certificata olograf de catre titular privind conformitatea cu originalul);
4. Documente care atesta drepturile de folosinta asupra sediului profesional/punctelor de lucru (copie legalizata sau copie certificata de parte);
5. Daca este cazul, avizul privind schimbarea destinatiei imobilelor colective cu regim de locuinta, prevazut de Legea nr. 230/2007 (completat pe formular-tip, original);
6. Specimenul de semnatura al persoanei fizice autorizate (original);
7. Informatiile din cazierul fiscal (se obtin de catre oficiul registrului comertului de pe langa tribunal);
8. Declaratia-tip pe propria raspundere care sa ateste indeplinirea conditiilor legale de functionare prevazute de legislatia speciala din domeniul sanitar, sanitar-veterinar, protectiei mediului si protectiei muncii (original) – model 1 sau model 2.
9. Daca este cazul:
– precizare din care sa rezulte ca titularul dreptului de proprietate intelege sa afecteze folosinta spatiului in vederea stabilirii sediului profesional al persoanei fizice autorizate (declaratie, etc.);
– declaratia privind patrimoniul de afectatiune, in original, si documentele care atesta efectuarea varsamintelor sau calitatea de proprietar, dupa caz (copii certificate de parte);
– documentele care atesta pregatirea profesionala (fotocopii certificate olograf);
– documentele care atesta experienta profesionala (fotocopii certificate olograf);
10. In cazul persoanelor fizice care desfasoara activitate economica autorizata si recunoscuta intr-un alt stat membru al UE sau al Spatiului Economic European, documentatia care atesta functionarea legala, obtinuta in celalalt stat (fotocopie si traducere in limba romana certificata olograf).
11. Dovezile privind plata taxelor de registru. Taxele legale pot fi achitate in numerar sau cu card bancar la casieriile ORC, precum si cu mandat postal sau ordin de plata.
Inregistrarea in registrul comertului a persoanei fizice autorizate se face numai dupa ce directorul ORC de pe langa tribunal verifica daca au fost indeplinite toate formalitatile si dispune, printr-o rezolutie motivata, inregistratea si functionarea PFA. El va elibera, in maxim trei zile lucratoare, certificatul de inregistrare care atesta inregistrarea in registrul comertului, autorizarea functionarii, precum si luarea in evidenta de catre autoritatea fiscala competenta. Documentul va contine neaparat codul unic de inregistrare si certificatul constatator emis in baza declaratiei pe propria raspundere.
In cazul in care documentele solicitantului sunt incomplete, directorul oficiului registrului comertului va acorda 15 zile pentru completarea lor, tot printr-o rezolutie motivata, in care se vor indica actele care mai trebuie depuse.
Regimul juridic al PFA
Din punct de vedere al regimului juridic, persoanele fizice autorizate pot colabora cu alte PFA, intreprinderi individuale, familiale sau orice persoana juridica sau fizica pentru efectuarea unei activitati economice, insa nu pot angaja cu contract de munca terte persoane pentru desfasurarea activitatii.
De asemenea, PFA nu va poate fi considerata un angajat al unor terte persoane cu care colaboreaza, chiar daca colaborarea este exclusiva, insa o persoana poate cumula calitatea de persoana fizica autorizata si pe cea de de salariat.
In ceea ce priveste evidenta contabila, PFA isi poate tine singura contabilitatea in partida simpla, nefiind obligata sa isi angajeze un contabil, ceea ce presupune costuri reduse de administrare si reprezinta un avantaj pentru aceasta forma de organizare a afacerii.
Baza legala: OUG nr. 44/2008