Două persoane juridice care au datorii reciproce le pot stinge prin compensare. Aceasta operează ca o dublă plată, ducând la stingerea datoriilor până la concurenţa celei mai mici. Reglementările privind această operaţiune sunt diferite în funcţie de naţionalitatea părţilor între care se face compensarea. De asemenea, sunt diferite şi atunci când compensarea se face cu statul.
Compensarea facturilor între persoane juridice romåne
Compensarea între persoane juridice române se poate face numai prin ordin de compensare, conform HG nr. 685/1999.
Pentru facturi cu valori mai mari de 10.000 de lei, compensarea datoriilor neplătite la termenele scadente, mai vechi de 30 de zile, se poate efectua doar prin Serviciul de Compensare din cadrul Institutului de Management şi Informatică.
Pentru sume reprezentând contravaloarea facturilor mai mici de 10.000 de lei inclusiv, compensarea reciprocă între contribuabili persoane juridice se poate efectua şi în afara Serviciului de Compensare din cadrul Institutului de Management şi Informatică, însă cu ordinele de compensare tipizate, cu regim special.
Institutul de Management şi Informatică din cadrul Ministerului Industriei şi Comerţului primeşte cererile de compensare, analizează şi negociază periodic compensarea obligaţiilor reciproce prin emiterea ordinelor de compensare.
Societăţile sunt obligate să transmită Institutului, online sau pe suport magnetic, datele privind plăţile restante mai vechi de 30 de zile, cu o valoare mai mare de 10.000 de lei şi cererile de compensare care cuprind situaţia creanţelor şi a datoriilor restante.
Pentru facturile care se încadrează în aceste condiţii se transmit următoarele informaţii:
– codul fiscal al persoanei juridice raportoare;
– codul fiscal al persoanei juridice creditoare/debitoare faţă de care raportorul are de plătit/încasat;
– numărul şi data emiterii facturii de către persoana juridică creditoare/debitoare;
– valoarea facturii care urmează să fie încasată de persoana juridică raportoare de la persoana juridică beneficiară;
– valoarea facturii care urmează să fie plătită de persoana juridică raportoare persoanei juridice furnizoare;
– volumul creditelor nerambursate în termen către băncile finanţatoare, inclusiv dobânzile aferente;
– volumul debitelor către bugetul de stat, bugetele locale, bugetul asigurărilor sociale de stat şi bugetele fondurilor speciale, neachitate în termen, inclusiv majorările de întârziere datorate şi penalizările, după caz;
– volumul creanţelor faţă de persoanele juridice, care se finanţează total sau parţial de la bugetul de stat;
– volumul creditelor comerciale acordate de agenţii economici, nerambursate la scadenţă.
Transmiterea datelor privitoare la datorii şi creanţe se poate face folosind adresa de Internet: http:// gama.imi.ro sau www.minind.ro şi apoi se alege din meniu Pagini Găzduite – Portalul privind compensarea creanţelor.
După introducerea în sistem a acestor date, persoanele juridice au obligaţia să le actualizeze permanent la intervale de cel mult 30 de zile, operând modificările survenite.
Contribuabilii persoane juridice care nu înregistrează datorii sau creanţe mai vechi de 30 de zile şi care au o valoare mai mare de 10.000 de lei nu sunt obligate să transmită informaţiile. Însă dacă doresc să intre în sistemul de compensare pot transmite şi facturi mai noi de 30 de zile, cu valori mai mici de 10.000 lei/factură.
În orice situaţie, indiferent de mărimea sumei restante, este interzisă utilizarea altor documente de compensare în afara celor prevăzute în regulamentul de compensare aprobat prin HG nr. 685/1999.
Ordinele de compensare au regim special, sunt numerotate din tipografie, iar evidenţa lor este strictă. Ordinul de compensare emis de Serviciul de Compensare reprezintă document justificativ de înregistrare în contabilitate a stingerii creanţelor şi a datoriilor care au făcut obiectul compensării. Ordinul de compensare se anexează la nota contabilă.
Procedura de compensare între o societate romånă şi una străină
Compensarea datoriilor între o societate din România şi una nerezidentă nu intră sub incidenţa reglementărilor referitoare la ordinele de compensaţie cu regim special. Aceste operaţiuni se supun dispoziţiilor de drept comun din Codul Civil (art. 1.143-1.153).
Pentru a se putea înregistra în contabilitate, este suficient un înscris între părţi, prin care să convină compensarea şi să cuprindă datele facturilor şi altor acte referitoa-re la sumele ce urmează a fi compensate. Se poate folosi şi modelul ordinelor de compensare privind persoanele juridice române, prezentat în anexa HG nr. 689/1999.
Însă rezidenţii care realizează operaţiuni nemonetare cu nerezidenţii în mod direct, şi nu prin intermediul unei instituţii financiare, au obligaţia de a raporta aceste tranzacţii la Banca Naţională a României – Direcţia Statistică.
Operaţiunile nemonetare sunt cele care se desfăşoară fără transferarea de fonduri (de exemplu, compensarea unui export de marfă cu un import de marfă sau invers). Prin urmare, compensările sunt operaţiuni nemonetare.
Nerezidenţii sunt:
– persoane juridice şi orice alte entităţi cu sediul în străinătate, precum şi persoane fizice, cetăţeni străini, cetăţeni români şi apatrizi cu domiciliul în străinătate, care sunt autorizate şi/sau înregistrate să desfăşoare activităţi economice în străinătate, în mod independent, în condiţiile prevăzute de reglementările legale în vigoare;
– sucursale, agenţii, reprezentanţe, birouri şi orice alte entităţi ale persoanelor juridice române sau altor entităţi române, înregistrate şi/sau autorizate să funcţioneze în străinătate;
– ambasade, consulate şi alte reprezentanţe şi misiuni permanente ale altor state în România, precum şi organizaţii internaţionale sau reprezentanţe ale unor astfel de organizaţii care funcţionează în România.
Baza legala:
– HG nr. 685 din 23 august 1999 pentru aprobarea Normelor metodologice privind monitorizarea datoriilor nerambursate la scadenţă ale contribuabililor, persoane juridice, în vederea diminuării blocajului financiar şi a pierderilor din economie, şi a Regulamentului de compensare a datoriilor nerambursate la scadenţă ale contribuabililor, persoane juridice;
– Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 77 din 1 iunie 1999 privind unele măsuri pentru prevenirea incapacităţii de plată.
– 1.143-1.153 Cod Civil;
– Norma BNR nr. 26 din 12 decembrie 2006 privind raportarea statistică a datelor pentru elaborarea balanţei de plăţi, cu modifică-rile prevăzute în Norma nr. 12/ 15.12.2009.