In conditiile economice de astazi, circulatia libera a capitalurilor este o realitate, astfel ca numeroase persoane fizice si juridice desfasoara activitati din care obtin venituri sau detin averi in mai multe tari. Apare, deci, in mod firesc, problema stabilirii autoritatii publice competente sa procedeze la impunerea veniturilor si averii realizate, respectiv detinute de persoane fizice sau juridice ale unui stat pe teritoriul altui stat. Deoarece instituirea de impozite constituie un drept a fiecarui stat, iar modul de asezare si percepere al acestora este de competenta puterii legislative a statului respectiv, se poate ajunge la situatia ca un anumit venit sa faca obiectul impunerii si in statul de origine, ca si in cel de destinatie a venitului respectiv. Solutionarea acestei probleme se poate face numai printr-o intelegere intervenita intre statele interesate care sa stabileasca pentru fiecare categorie de venit si de avere cine este competent sa perceapa impozit.
Dubla impunere fiscala internationala reprezinta supunerea directa la impozit a aceleiasi materii impozabile si pentru aceeasi perioada de timp, de catre autoritatile publice din tari diferite.
Tipuri de dubla impunere fiscala
Luand in considerare aspectele de ordin juridic, legate de vointa legiuitorului, dubla impunere realizata intr-o tara este voluntara si involuntara.
Dubla impunere voluntara este instituita special, in vederea realizarii unui anumit scop.
Dubla impunere involuntara poate fi expresia unei repercusiuni a unor impozite, intrucat legiuitorul nu poate stabili in toate cazurile cine va suporta impozitele.
Pentru ce se aplica dubla impunere?
Conventiile pentru evitarea dublei impuneri se aplica impozitelor pe venit si avere, percepute in contul fiecaruia din statele contractante. Cad sub incidenta conventiei toate impozitele pe venit si avere, indiferent de sistemul de percepere folosit: impunere directa, stopaj la sursa, suprataxa, cote aditionale.
Conventiile se aplica persoanelor care sunt rezidente ale unui stat contractant sau ale fiecaruia dintre cele doua state. Este vorba atat de persoane fizice cat si de persoane juridice, societati de persoane si de capital, fundatii, etc.
Ce criterii stau la baza impunerii?
Criteriile care stau la baza impunerii veniturilor sau averii, in practica fiscala internationala, sunt:
a. Criteriul rezidentei
b. Criteriul nationalitatii
c. Criteriul originii veniturilor (teritorialitatii)
Conform conventiilor de evitare a dublei impuneri, daca in Romania s-a retinut un impozit mai mare decat cota obligatorie pentru un venit realizat de un nerezident, acesta din urma poate solicita rambursarea partiala sau integrala a platii nejustificate. Se poate de asemenea intalni situatia de diminuare a impozitului pe venit sau a impozitului pe profit cu suma impozitului achitat in strainatate, conform conventiilor de evitare a dublei impuneri – notiune denumita in lege cu numele de credit fiscal.
In practica internationala, exista trei metode de baza privind eliminarea dublei impuneri:
1) scutirea de impozite – excluderea din baza impozabila a veniturilor obtinute din surse aflate peste hotare (tax exemption);
2) creditul fiscal – trecerea in cont a impozitului achitat in strainatate (foreign tax credit);
3) deducerea cheltuielilor cu impozitele – trecerea obligatiilor fiscale achitate in strainatate in contul cheltuielilor efectuate de agentul economic (tax deduction).
Legislatie aplicabila in domeniu
a. Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicata in M.Of. nr. 927/23.12.2003, cu
modificarile si completarile ulterioare
b. Hotararea Guvernului nr. 44/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de
aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicata in M.Of. nr.
112/06.02.2004, cu modificarile si completarile ulterioare:
c. Hotararea Gvernului nr. 1861/2006 pentru modificarea si completarea
Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind codul
fiscal, aprobate prin HG nr. 44/2004, publicata in M. Of. Nr.
1044/29.12.2006
d. Ordinul Ministerului Finantelor nr. 1798 din 14.09.1998 pentru aprobarea
formularisticii referitoare la aplicarea conventiilor de evitare a dublei impuneri si
stabilirea competentelor privind semnarea acestor formulare, publicat in M.Of. nr.
358 din 22.09.1998, cu modificarile ulterioare
e.Conventiile fiscale internationale de evitare a dublei impuneri