info[at]accountable.ro
+40.757.228.760; +40.771.307.608
Bd. Unirii 64, sector 3, București

#WeAreAccountable

Proceduri, pași, taxe, documente, legi, modificări, condiții...

PFA-urile pot angaja salariati?

pfa poate angaja salariatiRaspunsul este DA! Incepand cu mai 2011, persoanele fizice autorizate au posibilitatea sa angajeze terte persoane cu contract individual de munca, incheiat conform Codului Muncii.  Orice PFA poate angaja salariati, insa PFA cu norma fixa de venit nu poate deduce cheltuielile facute cu salariile.

In calitate de angajatori, persoanele fizice autorizate au urmatoarele obligatii:

•sa completeze vectorul fiscal cu obligatii care le revin in calitate de angajatori, respectiv impozitul pe venituri din salarii si asimilate salariilor si contributiile sociale obligatorii;
•sa intocmeasca si sa depuna la organul fiscal competent trimestrial,  formularul 112 „Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate”.
Atentie! Persoanele fizice autorizate nu pot fi considerate angajate ale unor terte persoane (alte persoane fizice autorizate, intreprinderi individuale sau intreprinderi familiale) cu care colaboreaza pentru efectuarea unei activitati economice chiar daca colaborarea este exclusiva.

Declararea in revisal (registrul de evidenta salariatilor) trebuie facuta cu cel putin cu o zi inainte de inceperea activitatii. Angajatorii au obligatia de a transmite registrul in forma electronica la Inspectoratul teritorial de munca (ITM) in a carui raza teritoriala isi au sediul sau domiciliul, dupa caz, cel tarziu in ziua lucratoare anterioara inceperii activitatii de catre primul salariat.

Va reamintim care sunt contributiile de asigurari sociale atat pentru salariati, cat si pentru angajatori.
Pentru angajator:
– contributia de asigurari sociale datorata de angajator in baza art. 18 alin. (2) si (3) din Legea nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru conditii:
a) normale de munca – 20,8%;
b) deosebite de munca – 25,8%;
c) speciale de munca – 30,8%;
– contributia datorata de angajator in functie de clasa de risc, potrivit Legii nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale, cu modificarile si completarile ulterioare – intre 0,15 si 0,85%, aplicate asupra veniturilor brute realizate lunar;
– contributia de asigurari de sanatate datorata de angajator, potrivit art. 258 din Legea nr. 95/2006, cu modificarile si completarile ulterioare – 5,2%;
– contributia pentru concedii si indemnizatii datorata conform art. 4 alin. (1) din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, cu modificarile si completarile ulterioare – 0,85%;
– contributia datorata de angajatori la bugetul asigurarilor pentru somaj, conform art. 26 din Legea nr. 76/2002, cu modificarile si completarile ulterioare – 0,5%;
– contributia datorata de angajator la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale, potrivit art. 7 alin. (1) din Legea nr. 200/2006, cu modificarile ulterioare – 0,25%.
Pentru angajat:
– contributia individuala de asigurari sociale datorata potrivit art. 21 alin. (2) din Legea nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare – 10,5%, indiferent de conditiile de munca;
– contributia individuala de asigurari de sanatate datorata potrivit art. 257 din Legea nr. 95/2006, cu modificarile si completarile ulterioare – 5,5%;
– contributia individuala datorata la bugetul asigurarilor pentru somaj, conform art. 27 din Legea nr. 76/2002, cu modificarile si completarile ulterioare – 0,5%;
– impozit pe venit 16%.

Leave a Reply